Trainen met een Kettlebell

Trainen met een Kettlebell

Vaak tijdens het eerste contact met nieuwe deelnemers aan een van mijn trainingen krijg ik de vraag of ik veel cardio of krachttraining geef. En wat ze het beste kunnen doen als ze willen afvallen.

Maar ook veel mensen willen graag nog iets aan cardio training doen in de vorm van hardlopen, racefietsen of een andere duursport naast de krachttraining. Heel goed, elke vorm van bewegen juich ik toe. Bewegen is goed voor ons, zeker in ons huidige bestaan waarin we veel zitten. Veel mensen zijn van mening dat cardiotraining goed is om af te vallen, gezond is, of ondersteund om er beter uit te zien op het strand.

Dan leg ik de volgende vergelijking voor: Vergelijk het lichaam van een marathon loper eens met het lichaam van een sprinter. Wie ziet er sterker, gezonder en veelal jonger uit? Het antwoord is de sprinter. Een sprinter doet weinig of nagenoeg niets aan cardiovasculaire training (cardio training) De trainingen van een sprinter zijn meer gericht op kracht en snelheid/explosiviteit.

Wanneer je gaat hardlopen omdat het goed voor je is om te ontspannen of met je gedachte los te komen van de dagelijkse hectiek dan is dat helemaal goed. Een super goede motivatie om dit te blijven doen met de huidige druk en alles wat we tegenwoordig bij willen houden aan nieuws en sociale media. Wanneer je gaat hardlopen om af te vallen, bedenk dan nog eens of er een andere weg te bewandelen is om resultaat te behalen.

Kettlebell training

Met het trainen met een Kettlebell combineer je beide soorten trainingen. Het trainen met een Kettlebell is kort, intensief en efficiënt voor nagenoeg elke doelstelling. Kettlebell training is goed voor iedereen die, sterker, gezonder, vitaler wil worden en wil afvallen. Het trainen met Kettlebells kan door iedereen gedaan worden van jong tot oud.

Wat is nu precies een Kettlebell

De Kettlebell of Girya kent zijn oorsprong in Rusland. Daar trainde Russische strijders al in de 17e eeuw met gewichten voorzien van een handvat. De strijders droegen grote kettlebells met zich mee. Wanneer het leger niet aan het vechten was, vulde ze deze met stenen en gebruikten deze om hun conditie, kracht en uithoudingsvermogen op peil te houden tussen de gevechten door.

Een Kettelbell is in feite een metalen bal met een handgreep aan de buitenkant van de hoofdmassa van de bal. De handgreep maakt de Kettlebell zo uniek, hij zorgt bij een groot aantal bewegingen voor een extra as. Door deze extra as moet het lichaam de snelheid zowel opvangen als creëren. Daarnaast zorgt de handgreep ervoor dat je de bell op verschillende manieren kan vasthouden, voor het uitvoeren van oefeningen.

Waarom geeft de Kettlebell training zo snel resultaat?

Tijdens het trainen met de Kettlebell worden diverse spiergroepen tegelijkertijd getraind, en worden de oefeningen veelal in hoog tempo herhaald. Hierdoor is de Kettlebell training niet zo zeer een gewicht training maar meer een intervaltraining met hoge intensiteit. Daarmee heb je gelijk het grote verschil waarbij je met gewichtheffen de nadruk legt op spierkracht en bij cardio op conditie, train je met de Kettlebell beide!

Dat de Kettlebell training zo effectief is komt waarschijnlijk doordat tijdens de training de aanmaak van groeihormoon wordt gestimuleerd, een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het verbranden van lichaamsvet. Bovendien bevordert groeihormoon de spieropbouw, wat ook weer leidt tot een hogere vetverbranding tijdens en na de training.

Kan iedereen trainen met de Kettlebell?

Trainen met een Kettlebell is voor iedereen geschikt. Dus ook voor mensen die al heel lang niets meer hebben gedaan aan sport of voor mensen met een fysieke beperking. Het grote voordeel van een Kettelbell is dat je hem overal kan gebruiken. Tijdens mijn trainingen maak ik veelvuldig gebruik van de Kettlebell. Wil jij de voordelen ervaren van het trainen met een Kettlebell? Ik train overigens bewust in de uitdagende natuurlijke omgeving. De buitenlucht is immers mijn sportschool. Buiten trainen is zoveel lekkerder dan in een sportschool.

Laat mij ook jouw coach en/of personal trainer zijn de aankomende tijd. Meld je aan alleen of samen met vrienden/vriendinnen. Laat een reactie achter via mijn contactpagina of bel mij (06-27561762)!

Laat een reactie achter

  • Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Geen reacties