Waarom wachten tot het nieuwe jaar met onze goede voornemens?

Waarom wachten tot het nieuw jaar met onze goede voornemens?

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft elk jaar weer een of meerder goede voornemens.

Denk jij al na over je goede voornemens voor 2018? Waarom wachten tot het nieuwe jaar met onze goede voornemens? We hebbben allemaal de neiging om te wachten tot 1 januari? Omdat we traditioneel het nieuw jaar willen starten met goede voornemens?

Zo vaak hoor ik “Vanaf volgend jaar ga ik het echt anders doen….”Heb je hier wel eens over nagedacht? Het antwoord hierop is eigenlijk vrij simpel. Wij mensen stellen uit, dit is onze natuurlijke reactie. We willen niet veranderen, dus maken we ons zelf wijs dat later het perfecte moment is om te starten. Niet nu, de Sinterklaas drukte met surprises is net voorbij, de kerstdrukte komt er weer aan en ik wil nog onbevangen zonder na te willen denken oliebollen eten met oudjaarsavond. In december heb ik nog een blog geschreven over gezond eten en bewegen tijdens de feestdagen (volg deze link voor de blog van 2016 https://sneller-fit.nl/gezond-eten-en-bewegen-tijdens-de-feestdagen).

Waarom hebben wij uitstel gedrag, en waarom wachten we tot het nieuwe jaar met onze goede voornemens?

Later is ons uitstel gedrag en voor de meeste van ons betekend dit als we eenmaal uitstellen dat we blijven uitstellen en het helemaal niet gaan doen.

Hoe vaak heb jij echt bereikt wat je jezelf hebt voorgenomen op 1 januari te realiseren in dat jaar? Hoe vaak ben je gestopt en weer opnieuw begonnen?

Een aantal tips waar je direct met kan starten voor een fit een vitaal lichaam:

  • Stop met diëten: diëten is een manier waarbij je snel afvalt maar bij de meeste mensen komen de kilo’s er na het dieet zo weer aan. Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die zelfs in gewicht toenamen na het stoppen met een dieet.
  • Eet gezond: ik adviseer (altijd) om gezond te eten. Dit hoeft niet gelijk 7 dagen in de week, als je dit al 5 dagen volhoudt ben je al een heel eind op weg. En je moet ook (altijd) kunnen blijven genieten, zoals het eten met vrienden. Ik zelf hanteer het neo-cavemen principe, eet zoals de oermens vroeger leefde. Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn. Haal verse producten in huis. Haal geen frisdrank, pakjes en zakjes en zo min mogelijk toegevoegde suikers in huis.
  • Verminder stress: de hoeveelheid stress beïnvloedt je gezondheid. Maak elke dag ruimte voor een ontspan moment, door te sporten, wandelen, fietsen of lezen. Televisie, tablet of smartphone geven de hersenen veel impulsen en is geen ontspan moment voor het lichaam.
  • Slaap voldoende: wanneer je voldoende slaapt heb je meer energie gedurende de dag. Slaap je te weinig dan gaat je stofwisseling minder snel werken en dat wil je niet. Met een tekort aan slaap ben je niet uitgerust en heb je minder energie voor de dagelijkse activiteiten en te sporten. Voor de meeste mensen is 7 tot 8 uur slaap per nacht gezond!
  • Meer bewegen/sporten: je lichaam heeft beweging nodig om actief en gezond te zijn en te blijven. Naast het sporten is het goed om elke dag te bewegen. Ga tijdens de lunch of tijdens een werkbespreking met een collega wandelen of maak een wandeling in de avond. Pak vaker de fiets in plaats van de auto.

Als je iets wil doen, en wil veranderen moet je niet wachten tot het nieuw jaar. Als jij in 2018 een fit en vitaal lichaam wil hebben zowel zakelijk als privé en hieraan wil werken dan moet je niet wachten en onderneem gelijk actie. Door het aanbod van verschillende trainingsmogelijkheden is het voor iedereen toegankelijk! Neem contact op via www.sneller-fit.nl of bel 06-27561762

Comments are closed.