fbpx

TREK MAAR AAN HET TOUWTJE

Trek maar aan het touwtje

“Waarom train je buiten?”

Die vraag krijg ik nogal eens te horen. De grootste bezwaren? Het is te koud, te heet, te donker, te nat, zeker in de herfst en in de winter. Bovendien moet je buiten op de grond liggen om oefeningen uit te voeren. “Dan word je nog vies ook.” Er is altijd een reden om iets niet te doen. Maar soms is de oplossing eenvoudig. De kou en nattigheid zijn redenen waarom ik regelmatig training geef met TRX-touwen. Want buitensporten betekent ook flexibel zijn.

Wat is een TRX-touw?

De TRX is ontwikkeld bij de US Navy Seals. Bij de Navy Seals hadden ze niet de mogelijkheid om tijdens alle missies complete sportscholen aan materiaal mee te nemen. Voor mijn eigen trainingen gooi ik het touw om een houten paal in de tuin of het park. Zo hebben ze een efficiënte manier van trainen gevonden. Wat begonnen is met wat onhandige aanpak met twee stukken touw is uitgegroeid tot een effectieve manier van suspension training.

Waarom zou je trainen met een TRX-touw?

De TRX biedt ontzettend veel mogelijkheden. Je traint hiermee niet alleen de primaire spiergroepen maar je hele lichaam. Je moet actief je balans houden en traint daarom naast de spieren ook je lichaamshouding, core-stability de belangrijke spiergroepen die je in het dagelijkse leven nodig hebt.

De voordelen van het trainen met een TRX op een rijtje:

  • Het is een total body work-out
  • Het verhoogt je spier uithoudingsvermogen
  • Het stimuleert de samenwerking van je spieren in het lichaam
  • Het kan gebruikt worden voor mensen op alle trainingsniveaus

Een beginnende en een ervaren sporter kunnen zelfs samen trainen. Ieder voert de oefeningen uit op zijn of haar eigen niveau. Hoe zwaar je de oefening uitvoert, kan je zelf bepalen door je lichaamspositie aan te passen. Veelal geldt een simpele regel: hoe schuiner je in het touw gaat hangen hoe intensiever de oefening wordt.

TRX-training

Een TRX-training bestaat uit verschillende fitnessoefeningen, waarbij je zwaartekracht en balans gebruikt door je handen of voeten in de lussen/handvaten te plaatsen. Je kunt TRX-touwen gebruiken voor het maken van Squats, push-ups, lunges en nog veel meer. Met de TRX train je nooit een enkele spiergroep, zoals je dat wel doet in fitnessapparaten en dat levert je veel voordeel op.

Wilde jij ook altijd al een eigen coach of personal trainer en heeft de sportschool je nog weinig opgeleverd? Kom trainen in de frisse buitenlucht, alleen of samen met vrienden en vriendinnen. Laat een reactie achter via mijn contactpagina of bel me (06-27561762).

Laat een reactie achter

  • Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Geen reacties